View: 4864|Reply: 36
|
[Tempatan]
Menyanggah Kenyataan Prof UIA Berkenaan ECRL
[Copy link]
|
|
Prof Dr Syahriah Bachok dari UIA mempertikaikan realignment atau penjajaran semula trek ECRL yang akan melalui Jelebu, NS dengan beranggapan:
1. kawasan Jelebu,NS ialah kawasan luarbandar yang mempunyai populasi rendah, terlalu luarbandar dan sehingga 2050pun tidak akan membawa pulangan pada pelaburan Kerajaan
Rujuk:
https://m.malaysiakini.com/news/472260
Jawapan aku:
1. ECRL bukan hanya bawa penumpang (tak macam LRT, MRT, Monoral, ERL) tetapi juga membawa barangan to and fro dari pantai barat ke pantai timur dan vice versa. Kalau harap penduduk Pantai Timur je naik.........lagi cepat melingkup ECRL. Berapa orang je yang akan naik ECRL.........kebanyakkan orang akan naik kenderaan sendiri guna lebuhraya SPINE tanpa toll....lagi murah, lagi cepat kalau yang berkeluarga. Lagipun negeri2 pantai Timur ni terkebelakang disegi ekonominya. Harapkan pengeluaran minyak dan gas je……..komoditi ini akan habis dalam masa 10 tahun dan orang akan mula memakai RE kelak.
2. Jajaran baru dengan potensi penduduk NS seramai 1.3 juta dan Melaka (hampir sejuta - dengan mengguna stesen KTMB Pulau Sebang dan stop transit di stesen Batang Benar) ...... ini good catchment area berbanding mengharapkan penduduk Bentong yang bandarnya sebesar Nilai sahaja. Jajaran asal meliputi 4 negeri sahaja manakala jajaran baru meliputi 5+1 negeri dimana Melaka mendapat manafaat secara tak langsung.
3. NS adalah negeri paling dekat dengan Lembah Klang. Pembesaran Lembah Klang nanti akan mencakupi wilayah2 NS. Para pekerja bolih tinggal di wilayah NS (sebab kos rumah yang murah) dan bekerja di KL dan lain2. Lagipun MNC prefer mempunyai kilang di NS berbanding Pantai Timur. Contoh: Cocacola dah melabur RM1 billion untuk bottling plant dia dan Aibus akan ada MRO nya di NS.
4. Trek baru menjimat Kerajaan RM21.5 billion. Ini amaun yang cukup besar belum termasuk faedah. Pada kadar 5% setahun, faedah sahaja dah dekat RM 1 billion lebih. Amount save is amount earned. Figure ini sahaja sudah cukup untuk menyanggah pandagan Prof tersebut.
5. Tak pernah ada sykt2 keretapi yang aku dengar buat untung dimana-mana bahagian dunia (kalua adapun mungkin kat Jepun).....KTMBpun rugi walaupun hutang tak banyak mana. Apatah lagi ECRL...……memang payah nak buat untuk buat untung (macam MRT tu lah). Lebih pada pertimbangan social dan benefits kepada rakyat terbanyak bukan kepada penduduk Kelantan, Trengganu atau Pahang sahaja.
6. Jajaran baru lagi pendek (kurang 40km) berbanding asal. Ini dah jimat kos operasi dan sebagainya.
7. Selangor daerah Gombak dan seangkatan dah punyai pelbagai jajaran tren. KTMB, MRT, LRT...…… takkan same group of customer pilih ECRL pulak?? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Tak baik la prof ni...
Orang jelebu pun nak naik ecrl jugak |
|
|
|
|
|
|
|
so HSR hari tu batal ke?? |
|
|
|
|
|
|
|
dulu masa zaman BN siap ada kira2...barape tahun nk untungatau balik modal...siap ada kira2 berapa harga tiket sekeping jadinya......
dah skrg ni...item no 5 tu....boleh pulak gitu... |
|
|
|
|
|
|
|
seri_mawr replied at 15-4-2019 11:30 AM
dulu masa zaman BN siap ada kira2...barape tahun nk untungatau balik modal...siap ada kira2 berapa h ...
gomen ph bodoh sis haha |
|
|
|
|
|
|
|
ada x plan yg blh dikongsi perjajaran lama n baru? |
|
|
|
|
|
|
|
point no.4 kau dah cukup clear. bukan saje diwar-warkan single track, tp dpt double track selain menjimatkan kos supaya kadar interest lebih rendah.
kalau apa2 jadi esok, kerugian teruk ker ape, tak de sgt kena byr hutang mcm apa terjadi kat perlabuhan sri lanka dulu..
seemed like negotiation dgn pihak china kali ni lebih baik berbanding negotiation melalui pihak najib dahulu.
ni puak2 pembangkang kena admit lah..
|
|
|
|
|
|
|
|
dauswq replied at 15-4-2019 11:40 AM
point no.4 kau dah cukup clear. bukan saje diwar-warkan single track, tp dpt double track selain men ...
details penuh kena keluar dulu
sekarang ni, sampai sekarang belum daoar maklumat penuh projek ecrl ni lepas negotiate. dekat website mrl pun details tak banyak
|
|
|
|
|
|
|
|
ph bodoh ...details penuh kena keluar dulu |
|
|
|
|
|
|
|
emm...
i think so tooo...
bukan takat menteri2 jek...abis dgn penyokong2 sekali....
borong semua....
|
|
|
|
|
|
|
|
seri_mawr replied at 15-4-2019 12:02 PM
emm...
i think so tooo...
depa dtg dlm pakej  |
|
|
|
|
|
|
|
Point prof tu simple je..pemilihan jajaran yg x bijak oleh pihak kerajaan., kerajaan buat decision ni mcm xde kertas kerja projection ekonomi utk 30 tahun,50 tahun akan dtg..sama le mcm kementerian pendidikan buat decision mengejut2 mcm xde mesyuarat penyelarasan dgnsegala kabinet .
|
|
|
|
|
|
|
|
betul jugak ni....
hahahaa....
aku bukan apa...aku tak kisahkan diri aku sgt...aku dah tua pun..aku risaukan anak2 aku nnti2 ni...
apalah nasib mereka.....
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalau minyak dan gas negeri pantai timur diberikan kepada mereka, bukan setakat ecrl, klcc pun diorang boleh buat.. Ini royalti je dapat 5% itupun kelantan tak dapat.. Macam mana nak maju? Kalau pembangunan sama rata dan adil takde masalah ni kaut hasil tapi pembangunan diabaikan.. Sama jugak nasib sabah, sarawak |
|
|
|
|
|
|
|
buat benda baik pun ada disanggah....entah laa... |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by baghal_bortuqal at 15-4-2019 07:57 PM
torres9 replied at 15-4-2019 02:00 PM
Kalau minyak dan gas negeri pantai timur diberikan kepada mereka, bukan setakat ecrl, klcc pun diora ...
It's ok.
Kulim boleh bagi epot. 2 new highways.
Aircraft mro investments diverted to kulim walopon natural choice is subang yg dah beroperasi Pon.
Fuck all to cost effectiveness or utility value. Ini hanya terpakai bila perkhidmatan kpd rakyat spt kesihatan.
Kalau Ada yg byk songeh kendian buat je statement bodoh2kan rakyat mcm 'langkawi memberi pulangan besar kpd ekonomi negara' <-- babi Pon terbang tinggi kauuuu |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by turboturtle at 15-4-2019 09:47 PM
3. TAkde MNC ke pantai timur ni ? Tak semua MNC prefer NS & pantai barat.
Walaupun aku sokong laluan asal ECRL, cuma ada benda yg aku tak setuju dengan BN & sesetengah nya aku setuju dengan PH. |
|
|
|
|
|
|
|
Betul tu, tempat yang rompong kita nak penuhkan, yang kurang membangun kita nak bangunkan, yang diorang nampak yang sekarang je, padahal benda ni kesan jangka masa panjang. Kalau ikut logik macai PH pantai timur & borneo ni patut dibiarkan mundur & mereput LOL.
Kalau takde Penang port, Port klang, Port tanjung pelepas & PLUS, pantai barat boleh maju macam sekarang ke ? Tak kan. Pelabur datang selepas ada infrastruktur, takdenya pelabur nak buat semua tu, berbillion kos, tu semua projek federal bukan kerajaan negeri.
|
|
|
|
|
|
|
|
tak teruskan salah dah teruskan pun salah
Head Bananalah
BN tau tak untung tapi cara ni sahaja boleh keluarkan duit rakyat untuk cover 1MDB |
|
|
|
|
|
|
|
gujiwa replied at 15-4-2019 11:27 AM
so HSR hari tu batal ke??
Dah lama dibatalkan n kena byr pampasan |
|
|
|
|
|
|
| |
|