CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

"Maaf, Saya Silap Bahasa" - Lelaki Iban Akui Mabuk Ketika Hina Nabi 'Gatal', Ikut Ajaran Syaitan

22-11-2022 07:45 AM| Diterbitkan: Lilrose| Dilihat: 1510| Komen: 16|Original author: LilRose

Description: Seorang lelaki kini dalam siasatan selepas memuat naik kenyataan berbaur penghinaan terhadap agama Islam di Facebook pada Ahad.
Seorang lelaki kini dalam siasatan selepas memuat naik kenyataan berbaur penghinaan terhadap agama Islam di Facebook pada Ahad.

Dalam posting dimuat naik 'Samuel Janting', dia membuat kenyataan provokasi mendakwa Nabi Muhammad SAW. seorang yang 'gatal' apabila mengahwini tujuh wanita.




Justeru, dia melabel baginda mengikut ajaran syaitan selain mempersoalkan ajaran Islam.

Walaupun ia ditulis dalam bahasa Iban, maksud sebenar kenyataannya yang tular itu dapat difahami selepas ia menjadi tular.



Kebanyakan warganet yang marah dengan kenyataan itu menyifatkan individu berkenaan memalukan orang Sarawak yang hidup dalam suasana harmoni.

Sementara itu, pengguna akaun Fikri Kamil berkongsi satu tangkap layar perbualan aplikasi WhatsApp dipercayai perbualan dirinya bersama lelaki berkenaan yang menjelaskan tindakannya itu dibuat dalam keadaan mabuk.



Berikutan penularan kenyataan bersifat provokasi terhadap agama dan nabi, lelaki berkenaan memadam akaun Facebook miliknya.

Dalam masa sama, jurucakap Polis Bintulu ketika dihubungi Majoriti mengesahkan pihaknya menerima laporan terhadap individu berkenaan dan kes masih dalam siasatan. - CARI

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote venom1 22-11-2022 08:00 AM
tu sebab kita jangan tonggang air tu..daripada mabuk sorang2 jadi banyak bencana selepas tu.
Quote heywana 22-11-2022 08:09 AM
Takpe. Suci di mata ore isley. Nak bergabung dgn pas kan.
Quote lightheaded67 22-11-2022 08:52 AM
Edited by lightheaded67 at 22-11-2022 09:25 AM

entohle padahal dlm islam, kita pun purcaya je jesus (isa) tu, cuma purcaya dia sbgai utusan Tuhan ler bukan dia Tuhan. rukun iman bukan percaya nabi muhammad sj, kita kena percaya smua nabi ada. cuma kita ni umat nabi muhammad, ade kelebihan tang lain mcm umat nabi lain ade kelebihan depe jugak. apo berat berat pikir. org muslim dri lahir sndiri pun bnyk sesat banat tak paham konsep ckp bukan2 kt nabi, ni kan pulak non muslim. apo

konsep depa isa tu anak Allah. bukan kprcayaan kitaTuhan nk disamakan dgn sifat manusia/haiwan perlu bernak pinak.kalau Tuhan tu sma mcm manusia,kalu gitu kita pon boleh le cipta matahari bulan pokok. ce try. tp manisnya hidup agama itu, kite paham keterbukaan, ko purcaya ape ko nak purcaya, aku purcaya ape aku nk purcaya, ha gituu. bnde2 mcm ni ni hanya akan timbui time huru hara politik sahajer..

hastag ok bah kalau kau
Quote lightheaded67 22-11-2022 09:24 AM
sbb tu kalo ko betul2 paham agama islam atau mana mana agama skali pun, ko takkan usik agama org. sbb ko paham bila ko usik org, org akn pertikai Tuhan ko pulak. dlm quran pon ade ko pergi bukak quran surah Al An'aam ayat 108. kesimpulannya deyol smua sama penunggang agama utk tujuan peribadi
Quote salimrock 22-11-2022 09:26 AM
kalo mabok jgn la main media sosial ...haha

mabok tuak ke, ketum ke, pil kuda ke..
Quote Triple_8 22-11-2022 09:30 AM
Hari ini akan ada sekurang-kurang tiga lagi orang mabuk/mental hina Isle.
Quote uori 22-11-2022 11:57 AM
bukan terpaling harmoni ke
Quote pekanwoohoo 22-11-2022 11:59 AM
uori replied at 22-11-2022 11:57 AM
bukan terpaling harmoni ke

Terpaling makan sama-sama dalam satu kedai
Quote uori 22-11-2022 12:55 PM
pekanwoohoo replied at 22-11-2022 11:59 AM
Terpaling makan sama-sama dalam satu kedai

kannnnnnnnnnnn!
Quote Suchi 22-11-2022 01:06 PM
lightheaded67 replied at 22-11-2022 09:24 AM
sbb tu kalo ko betul2 paham agama islam atau mana mana agama skali pun, ko takkan usik agama org. sb ...

Betui tu, iols perasan org sawak sana tu selalu bengkek dgn komen org malaya yg suka paksa2 dorang masuk islam.
Cth masa viral pesilat yg non muslim pakai tudung tu, ramai la org komen kt fb moga dapat hidayah bagai.
Apa lagi bisingla ummah borneo berbalas komen kt fb tu.
Depa suh hormat agama pesilat tu toksah nak suh tukar2 bagai.

So rasanya tak perlula komen2 yg boleh mengundang ketegangan camtu. Kalau dah 10k komen suh dia masuk islam bagai agak tak patutlaa.
Senang cite toksah sentuh bab agama nih, komen je puji wah cantik. Dah sudah tak perlu tambah lg ayat alangkah bagusnya kalau masuk islam nnt mati masuk syurga blablaa nih nnt jd kayu api neraka je.
Quote lightheaded67 22-11-2022 06:27 PM
iyo kaka sentimen2 ni kalau kita tk mula depa pun tak nyambung. tgk lah politik2 non muslim dh pandai nunggang isele jugak, siape ngajor nye kalau bukan org kiter juge
Quote EJALTI 22-11-2022 06:28 PM
pekanwoohoo replied at 22-11-2022 03:59 AM
Terpaling makan sama-sama dalam satu kedai

hahahahaha....
Quote pooh~key 22-11-2022 08:45 PM
Sebab tu akak jijiks dengan ummah sarawak dekkk….
Quote airfilterkotor 22-11-2022 09:00 PM
Kalau mabok jangan...:

Memandu
Menunggang
Keluar jalan²
Pegi 7E beli kuaci
Main medsos
Masuk rumah janda.

Titik.
Quote kerunai 22-11-2022 09:04 PM
jenis bodo xleh ajar ..ini ke borneo people yg katanya tak racist tak religis tak ekstreme tu

pundek hanat puihh
Quote mrseller 22-11-2022 09:12 PM
Bila mabuk semua keluar dari mulut adalah ikhlas dan tulus dari hati nurani sbb pertimbangan moral dan pegangan dah tadak. Tapi suspek dia ni mabuk sbb takut lebai PN dgn serban dtg. Sekali sebar serban terus masuk islam. Kah kah kah. Lemah iman ko dekkkkk

Lihat semua komen(16)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2023 10:05 AM GMT+8 , Processed in 0.084949 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top